ANALISIS KARYA LUKISAN TEMPATAN DAN LUAR NEGARA BERDASARKAN MATLAMAT PEMBANGUNAN LESTARI KEEEMPAT PENDIDIKAN BERKUALITI

     Kementerian Pendidikan Malaysia(KPM) mengambil langkah dalam memastikan tahap pendidikan di negara ini menjadi lebih berkualiti adalah melalui penerapan Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) dalam sistem pendidikan negara kita. Di sini saya akan mengaitkan tentang penerapan matlamat keempat(4) pendidikan berkualiti berdasarkan karya seni yang dipilih.

3.1 Karya 1 (Tempatan)

 


Karya ini dihasilkan oleh Dzulkifli Buyong pada tahun 1967 yang bertajuk “Membakar Semut”. Beliau menggunakan media kapur pastel untuk menghasilkan karya ini.

Mesej yang ingin disampaikan ialah kehidupan kanak-kanak di desa yang penuh dengan kenakalan dan keharmonian. Kanak-kanak pada masa ini menggunakan apa sahaja alat di sekeliling untuk bermain. Kanak-kanak boleh belajar melalui aktiviti bermain tanpa mengira umur dan jantina. Karya menggambarkan persekitaran pembelajaran yang selamat pada masa itu tanpa kekerasan, inklusif dan berkesan selari dengan matlamat pendidikan pembangunan lestari. Dalam karya ini, kanak-kanak desa memperolehi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan melalui persekitaran yang ada pada masa itu. Kebebasan kehidupan di desa adalah gaya hidup lestari dan kesetaraan jantina dapat digambarkan dalam karya ini melalui figura seorang perempuan dan dua orang lelaki. Karya ini boleh dijadikan sebagai budaya kanak-kanak masyarakat Melayu di desa untuk dihayati pada hari ini sebagai pembangunan lestari. Pembelajaran dari persekitaran bersama rakan sebaya dapat dikelaskan sebagai pendidikan tidak formal. Pembelajaran tidak formal membantu kanak-kanak berkembang dan menyesuaikan diri dengan cara dan tradisi masyarakat, dan mereka belajar menyesuaikan diri dengan alam sekitar dengan cara yang lebih baik.


3.2 Karya 2 (Tempatan)

 


Karya ini dihasilkan oleh Dzulkifli Buyong pada tahun 1963 yang bertajuk “Tabung”. Beliau menggunakan media kapur pastel untuk menghasilkan karya ini.

Pengkarya ingin menceritakan tentang kesengsaraan suami isteri dalam usaha mengeluarkan isi tabung dalam persekitaran rumah yang kosong. Beliau menggambarkan pentingnya simpanan diwaktu kesusahan. Karya ini mengimbau nostalgia yang amat sinonim dengan budaya masyarakat dahulu yang tidak mempunyai atau sukar mendapatkan kemudahan perkhidmatan simpanan. Namun, masyarakat terdahulu sedar tentang kepentingan menyimpan. Masyarakat dulu telah dididik untuk menabung. Amalan menabung bermula dari rumah sejak kecil lagi.

Berkait matlamat keempat iaitu pendidikan berkualiti, untuk mendapatkan pendidikan yang berkualiti harus ada perubahan dalam sosioekonomi sesebuah keluarga. Ibu bapa perlu memainkan peranan dalam membudayakan sikap suka menabung kepada anak-anak lebih-lebih lagi menabung untuk pendidikan. Ketiadaan pelan penabungan yang baik kepada pendidikan anak masing-masing boleh menyebabkan mereka mungkin berdepan keciciran pelajaran dan menghalang mereka menyambung pengajian lebih tinggi. Hanya dengan pendidikan dapat mengubah kualiti kehidupan. Budaya menabung harus dipraktikkan oleh semua keluarga bagi memenuhi matlamat pendidikan berkualiti dalam pembangunan lestari yang menekankan lelaki dan perempuan dewasa memperolehi pendidikan yang lebih tinggi. Pada zaman yang serba canggih dengan kepesatan kemajuan sains dan teknologi ini kita perlu mendapatkan pendidikan yang lebih tinggi agar dapat bersaing di pentas global. Hal ini demikian kerana, melalui amalan menabung, kita dapat menggunakan wang tersebut untuk membiayai kos pendidikan dan mengelakkan sikap kebergantungan kepada pinjaman semata-mata.


                3.3 Karya 3 (Tempatan)

 


Karya ini dihasilkan oleh Ahmad Ruhaimi Abu Bakar yang bertajuk “Kita Serupa”. Beliau menggunakan media kapur pastel untuk menghasilkan karya ini.

Dalam karya ini mengetengahkan kehidupan kanak-kanak yang tidak bebas, terkongkong dan kesepian.Kehidupan kanak-kanak adalah bermain dan meneroka di mana melalui penerokaan dan bermain kanak-kanak akan memperoleh ilmu. Semua kanak-kanak tidak kira lelaki atau perempuan berhak mendapatkan ilmu sama rata itu tanpa kekerasan, inklusif dan berkesan selari dengan matlamat pendidikan pembangunan lestari. Ibu bapa tidak boleh menghalang kanak-kanak keluar bermain dan hidup dalam keadaan bersendirian tanpa bersosial. Kanak-kanak berumur 4-6 tahun perlu dihantar ke tadika mengikut kesesuaian perkembangan untuk kemahiran asas yang kukuh. Pendidikan penting untuk kanak-kanak supaya potensi kanak-kanak dapat dibangunkan agar mereka berkembang secara holistik serta dilengkapi dengan kebolehan, ilmu dan kemahiran selaras dengan matlamat pendidikan berkualiti. Hanya dengan pendidikan dapat mengubah kehidupan seseorang kanak-kanak itu.

  

3.4 Karya 4 (Luar negara)



Karya ini dihasilkan oleh Albert Anker yang bertajuk “Village School”. Penggunaan media cat minyak di atas kanvas dengan menerapkan pelbagai teknik cat minyak dalam karyanya.

Gambar ini memaparkan suasana pembelajaran di sebuah sekolah di kampung yang sesak dengan jumlah murid yang ramai dan penggunaan ruang yang sempit dan daif. Melalui pendidikan untuk pembangunan lestari, perjuangan hak asasi manusia dalam mendapatkan pendidikan perlu diutamakan di mana pendidikan adalah hak asasi setiap individu tidak mengira latar belakang, ekonomi dan tahap pemikirannya. Kanak-kanak perlu mendapatkan kesamarataan akses dalam pendidikan dalam memacu sesebuah negara dan paling utama ianya adalah hak terhadap kemanusiaan itu sendiri. Karya ini menekankan pendidikan penting untuk semua kanak-kanak tidak mengira jantina, kaum dan status. Melalui matlamat pendidikan berkualiti juga, peningkatan bilangan guru yang berkelayakan perlu ditambahbaik bagi mengelakkan kanak-kanak tercicir dalam pembelajaran. Kanak-kanak memerlukan suasana pembelajaran yang kondusif dan berfokus bagi melahirkan individu yang celik huruf dan angka.

3.5 Karya 5 (Luar negara)

 Lukisan karya Basuki Abdullah ini berjudul “Ibu dan Anak”. Karya  ini  di  buat  pada tahun  1992  dengan  menggunakan  media  cat  minyak  pada kanvas.

Karya ini menggambarkan seorang ibu  yang  sedang  menggendong  anaknya  yang  secara  simbolik  melambangkan  kasih sayang dan perjuangan seorang ibu terhadap anaknya. Seorang ibu tidak pernah luntur kasih sayang terhadap anak-anaknya. Peranan ibu sangat besar dalam mendidik anak-anak sedari kecil lagi. Peribahasa juga mengatakan ”Melentur buluh biarlah dari rebungnya”.

Seorang ibu akan memastikan anak-anak dididik dengan kasih sayang dan keharmonian supaya membesar dengan selamat dan sihat. Hal ini demikian kerana, kehidupan yang bahagia akan membebaskan anak-anak daripada masalah keluarga dimana perpecahan keluarga boleh mengganggu kesejahteraan dan pelajaran anak-anak. Dalam hal ini, peranan ibu bapa penting dalam mewujudkan keluarga yang bahagia agar anak-anak dapat menganggap “rumahku syurgaku”. Anak-anak sudah pasti dapat berusaha bersungguh-sungguh tanpa gangguan dalam pelajaran kerana mereka hidup dalam keadaan gembira tanpa ada sebarang tekanan. Ibu bapa bertanggungjawab memastikan anak-anak sempurna melalui alam persekolahan dan menerima pendidikan sewajarnya selaras dengan matlamat pendidikan berkualiti yang menggalakkan budaya keamanan dalam keluarga untuk pembangunan lestari.

3.6 Karya 6 (Luar negara)


 

Karya ini dihasilkan oleh Albert Anker yang bertajuk “Elderly Women Reading The Bible” pada tahun 1904. Beliau menggunakan media cat minyak di atas kanvas.

Karya ini menggambarkan figura seorang wanita tua yang sedang duduk di meja sambil membaca kitab. Diusia sebegini wanita ini masih mengamalkan amalan membaca dan menuntut ilmu.Pendidikan perlu dipupuk bermula sejak kecil lagi.Memberi penumpuan kepada Matlamat Pendidikan Berkualiti iaitu memastikan pendidikan berkualiti inklusif dan saksama dan  menggalakkan peluang pembelajaran sepanjang hayat kepada semua dan memastikan golongan dewasa menguasai kemahiran literasi dan numerasi.Pengkarya mengetengahkan proses pembelajaran dalam pencarian ilmu pengetahuan boleh dilakukan sepanjang masa dan tidak kira usia dan tempat. Melalui proses pembelajaran, dapat membangunkan potensi manusia secara berterusan dan memberi motivasi kepada manusia dalam menguasai ilmu, menerapi nilai murni dalam diri yang diperlukan sepanjang hayat dan meluaskan pengalaman dalam kehidupan supaya individu dapat memikul tanggungjawab dalam menghadapi segala cabaran hidup untuk memajukan bangsa dan negara. Pembelajaran yang tidak mengenal usia dijalankan untuk menambah baik kualiti hidup seseorang individu bak kata pepatah “belajar adalah proses yang tidak pernah berakhir” selaras dengan pendidikan berkualiti untuk pembangunan lestari.

 

 

Comments